Sztenderdek, oktatásfejlesztési, a-tervezési kompetenciák

Sztenderdek, oktatásfejlesztési, -tervezési kompetenciák

Az oktatási szektorra vonatkozó nemzetközi és nemzeti IKT stratégiák és fejlesztések eredményei, az iskolaszámítógépes programok, az elektronikus tanulási környezet és általában a digitális kultúra, az IKT ismeretek és készségek megjelenése a tanárképzésben és továbbképzésben. Ez utóbbi több 10.000 aktív pedagógust érint Magyarországon is, akik tanulmányaik során legfeljebb hagyományos audiovizuális technikai, oktatástechnikai, és jó esetben oktatástechnológiai, képzésben részesültek. Az IKTanár-ICTeacher elnevezésű Európai Uniós projekt1 célja hogy elősegítse az IKT alkalmazását az általános és a középiskolai oktatásban. A konzorcium tagjai: Nyugat-magyarországi Egyetem (HU), Österreichische Computer Gesellschaft (AT), Universidade de Santiago de Compostela (ES), VIA University College – Lćreruddannelsen i Ĺrhus (DK) és a University of Westminster (EN). Az IKTanár programmal a konzorcium azt a szükségletet kívánja kielégíteni, hogy a tanárok megfelelő IKT képzettséggel rendelkezzenek. A tanítás és tanulás minősége javulni fog, és a tanárok munkavállalási lehetőségei is bővülnek, az  alábbiak következtében: az IKT alkalmazások szükségességének és előnyeinek tudatosítása; a tanárok alapvető IKT kompetenciáinak megerősítése; a pedagógiai gyakorlathoz szükséges IKT kompetenciákat segítő kurzusok kidolgozása; a kurzus bevezetése európai standard IKT képesítésként. Az IKTanár (IKTanár) továbbképző programot azért dolgozták ki, hogy a tanárokat segítse alapvető IKT-kompetenciáik fejlesztésében. „A program segíti a tanárokat abban is, hogy meglévő tanítási módszereikre, eszközeikre, forrásaikra és pedagógiai ötleteikre támaszkodva alkalmazzák a web 2.0-ás eszközöket, és ezzel elérjék, hogy a „média-kultúrsokk” pozitív hangsúlyt kapjon. Az IKTanár minden tanár számára elérhető, szaktól és iskolafokozattól független átfogó számítógéppel kísért (blended learning) tanfolyam. Hogy ennek a heterogén célcsoportnak hatásos továbbképző programot kínáljon fel, az IKTanár-tanfolyam úgy szerveződött, hogy nagyfokú pedagógiai szabadságot és kreativitást biztosítson. Ez segít abban, hogy a tanárok korábbi szakmai tapasztalatai hasznosuljanak.” Az ICTeacher projekt egyik legfontosabb vívmánya, az ICTeacher tantervének és tesztjének, mint az ECDL által támogatott terméknek az akkreditációja. Ily módon a tanárok egy széles körben elismert bizonyítványt szereznek. Az „IKTanár kézikönyv a trénerek számára” c. 2010-ben megjelent Interneten is elérhető kiadvány2 a továbbképző kurzus vezérfonala, amely tanterv, a tananyag és tesztek mellett egy kompetencia térképet is tartalmaz. Ez lényegében az IKT-vel kapcsolatos pedagógiai technológiai teljesítménycélok rendszere, amely az önálló tanuláshoz is jól használható.

A teljes tanulmány:

doc-iconpdf-icon