Szempontok virtuális tanuló közösségek tervezéséhez
Azoknak a kollégáknak, akik vállalkoznak virtuális szemináriumok indítására, a már ezen a területen tapasztalatokkal rendelkezők hasznos tanácsokat tudnak adni arra vonatkozóan is, hogyan kell megtervezni, megszervezni a felsőoktatásban az ilyen jellegű csoportmunkát. Itt is azt a fontos kérdéskört vizsgáljuk, hogy milyen módon lenne célszerű az ide vonatkozó tapasztalatok tartalmi részét strukturálni. Célszerű lehet jól átgondolt listákat, táblázatokat készíteni (Check List), amelyek összefoglalják mindazokat a teendőket, melyek előre láthatóan szükségesek egy eredményes virtuális szeminárium megszervezéséhez.
Szempontok virtuális tanuló közösségek tervezéséhez
1. Adekvát célok együttes kialakítása
A célok keresését és kijelölését mindenki számára követhetően és átláthatóan, közösen kell végezni. Azt is egyértelműen meg kell határozni, mikor tekinthető egy cél teljesültnek, mik ennek a kritériumai, és azokat hogyan lehet mérni.
2. Tudásazonosítás és tudásmegosztás rendszereinek és eljárásainak kialakítása
A csoport tagjai tudatosítják és felhasználják a rendelkezésükre álló tudást. Eközben minden csoporttag egyrészt hozzájárul a közös tudásbázishoz, másrészt abból gyarapítja saját tudását.
3. Nyitottság
A csoport tudásbázisa nyitott külső források felé, és nem zárkózik el a meglévő tudásbázisnak ellentmondó tudáselemektől.
4. Metakognitív folyamatok inspirálása
A tanulási folyamat segítése során a tanár arra törekszik, hogy a csoporttagok folyamatosan reflektáljanak a célkitűzések adekvát voltára és a célok megvalósulásának mértékére, a meglévő tudásbázis érvényességére és kialakított új tudás használhatóságára.
5. Hibatoleráns légkör kialakítása
Olyan atmoszféra kialakítására kell törekedni, amelyben a hibákra úgy tekintenek, mint amelyek elengedhetetlenek a tudásépítés során, és a közös tanulási folyamat természetes elemét képezik.
6. A személyes és a közös tudás állandó növekedésének elősegítése
A tanuló közösségek legfontosabb célja a csoport tudásának és problémamegoldó képességének folyamatos növelése, a témák, problémák mélyebb megértése.