1.2 SZINKRON KOMMUNIKÁCIÓ MEGJELENÉSE AZ ELEARNING-BEN

Később - szerencsére viszonylag hamar ‑ ráébredtünk, hogy az elektronikus oktatásban is megkerülhetetlen az egyidejű jelenlétet feltételező szinkron kommunikációalkalmazása. Napjainkra már elmondhatjuk, hogy a szinkron kommunikáció távoktatásban való alkalmazhatósága jelentősen átértékelődött. Rádöbbentünk arra, hogy miközben újabb és újabb technikai eszközöket vonultatunk fel, valójában a hagyományos, facetoface oktatás lehetőségeit keressük a hálózatok virtuális világában. Mindeközben a kommunikációs technológiák fejlődésének köszönhetően megjelentek azok az IKT eszközök, amelyek többé-kevésbé sikeresen transzportálták az osztálytermi oktatást a virtuális iskolákba.

Kezdetben a csevegő, az azonnali üzenetküldő, és a video konferencia szoftverek felhasználásával próbálkoztunk, de az oktatásban leginkább alkalmazható megoldást az élő, hang- és képalapú, párbeszéden alapuló, és számos kiegészítő taneszközt integráló VirtualClassroom alkalmazások hozták meg.

Eljött az idő, amikor a hagyományosnak nevezhető elektronikus taneszközök - elektronikus tananyagok, fórumok, tesztek, beküldendő feladatok, ... - jelentőségét nem felejtve, fel kell ismernünk az egyidejű jelenlét mellett működő virtuális osztálytermek fontosságát, meg kell ismernünk a hátterükben álló IKT eszközöket, azok szolgáltatásait, használatukhoz kapcsolódó módszertani kérdéseket.

Néhány éve még alig-alig találtunk valóban jól működő, és a gyakorlatban is könnyen alkalmazható VC szoftvereket, számuk azonban napjainkra örvendetesen gyarapodott. A tapasztalat mégis az, hogy a kollégák kevéssé ismerik alkalmazásuk körülményeit és a bennük rejlő lehetőségeket. Tananyagunk ezeket az alkalmazásokat mutatja be.