2.1 A VC ALKALMAZÁSOK INFORMATIKAI HÁTTERE

Bár e tananyaggal nem szándékunk a VirtualClassroom alkalmazások technikai hátterének bemutatása annyit mindenképpen le kell szögeznünk, hogy ezek a szoftverek általában nem alapértelmezett részei az LMS rendszereknek.

A virtuális osztálytermek önálló, hálózati alkalmazásként (általában Web alkalmazásként) működő programok. Ez kicsit leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a szoftver alapvetően nem a saját gépünkön, hanem egy hálózaton elérhető kiszolgáló gépen működik. A felhasználó eszközén csak a program kezelőfelületét biztosító weblap jelenik meg. A szoftvert ezen a weblapon keresztül tudjuk irányítani. Ez egyben azt is jelenti, hogy a tanároknak és tanulóknak semmiféle programot nem kell telepíteniük a saját számítógépükre, a virtuális osztálytermek használata egyszerű web böngészők segítségével történik.

A fent leírt tulajdonságok meglehetősen kényelmes használatról árulkodnak, ugyanakkor sejtetik azt is, hogy a képző intézmény szempontjából komoly előfeltételei vannak a virtuális osztálytermek kialakításának. Az iskolának ugyanis mind tanárai mind pedig tanulói számára elérhetővé, web felületen hozzáférhetővé kell tennie a virtualclassroom alkalmazást. Erre két lehetőség kínálkozik:

A. Az intézmény (iskola) saját hardvert vásárol, és beszerzi a megfelelő VC szoftvert. Hostolja azt, azaz föltelepíti saját kiszolgáló gépére, üzembe helyezi, és folyamatosan működteti a programot, vállalva a beszerzés és az üzemeltetés minden költségét.

B. Az intézmény olyan szolgáltatót keres, amelyik saját szerverén üzemeltet VC rendszert, és szolgáltatásként teszi lehetővé annak használatát.